fredag 28. desember 2012

Romjulsfri.

Som mangeårig turnusarbeider som nå jobber dagtid, setter jeg uendelig stor pris på fri. Selv om dette er femte året jeg har fri, er det like kjærkommet. Dagene går med til lesing, avslapping, samvær med familie og venner  og en god dose løping.
I hverdagen er tiden stort sett knapp, med full jobb, skole utenom, hus og hjem, tre barn som skal kjøre hit og dit og mor som vil løpe, ja da sier det seg vel selv. Men det går overraskende greit. Tror nok det at jeg setter av tid til meg selv er noe av hovednøkkelen for å få hverdaghjulene til å rulle rundt.

Fra gårsdagens tur til Bråsteinsvannet

Men nå over til det å ha fri i romjulen. Det er like deilig som tidligere. Denne julen har jeg jo fått meg noen nye dingser som jeg holder på å bli kjent med. Vi er på vei til å bli bedre venner. Å kunne følge med på både fart og puls mens man løper er veldig greit. Det er motiverende og ikke minst veiledende. Den veiledingen er nok ikke alltid helt grei. Er nok et utpreget sta-beist som ofte vel best selv(tror jeg). Disse dingsene og tilhørende nettside bekrefter det faktum jeg ikke liker å innse. Nemlig at jeg trener med for høy puls. Ligger største delen av tiden i sone 4 (olympiatoppens), dette er på normale turer på ca 1 mil. Det er nok noe psykisk med det å holde tiden på ca 5:30, det er det jeg liker. Dersom jeg kommer ennå lavere blir jeg overmotivert og løper gjerne ennå fortere..... Tålmodighet, tålmodighet...... Så i morgen tidlig er planen at denne tålmodigheten skal testes ut. 15 km med sone 3 trening er målet. Og siden jeg er så sta, skal jeg klare det!

Etter endt løping i morgen setter hele familien (ka)os seg i bilen å reiser på hytten. Der blir det nyttårsfeiring. Det er egentlig en sommerhytte på sjøen, men det stopper ikke oss. Alltid like godt å komme seg dit, sommer som vinter.
Utsikt en deilig sommerdag


De beste ønsker for det nye året - 2013

4 kommentarer:

  1. Jeg er akkurat lik deg der, jeg er altfor dårlig på å løpe i "rett" sone :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at jeg ikke er alene;-)

      Slett
  2. Jeg kan bekrefte at soner er til besvær og jeg passet ikke inn i dette sonesystemet. Jeg måtte på en måte tilpasse sonene til min virkelighet; ikke omvendt. Og jeg var naturlig nok dermed redd for at jeg kanskje overstyrte virkeligheten litt og i verste fall ikke trene riktig.... men samtidig var jeg rimelig bestemt i min oppfatning om at min måte å gjøre det på var riktig (sta? jeg også? hehe, ja!!) ;-)

    I dag tok jeg derfor en laktattest for å få et svar på hvordan mine hjemmesnekrede soner stemmer med virkeligheten. Jeg fikk bekreftet det jeg trodde: min puls oppfører seg spesielt! Noe som forklarer at jeg ikke fikk soneinndelingene til å passe til meg.

    Så, hvis du ikke greier å finne ut av dette så anbefaler jeg at du tar en test like godt først som sist! Testen lyver nemlig ikke ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var lurt.
      Kan like godt gjøre dette først som sist. Om ikke annet har man et mer konkret og riktig mål for det man holder på med. Det blir mer motiverende å gjør det man da må/burde, om det er det ene eller det andre. Liker slike konkrete løsninger:-)

      Slett