søndag 30. desember 2012

Sone 3 overvunnet!

Gårsdagens treningsmål var klinkende klart; rolig løpetur i sone 3, minst15 kilometer. Målet så godt oppnåelig ut da jeg krøp i seng i 1-tiden fredag kveld/natt. Jon Blund ga meg masse god søvn og jeg var frisk å rask lørdag morgen. Noen som ikke hadde stått opp på den rette siden, var værgudene. De hadde tydelig store mengder med vann å kvitte seg med! Med andre ord det pøs regnet, det regnet så mye i perioder at vannet sto opp fra bakken. I tillegg var det relativt godt med vind ute. Tankene svingte relativt mye mellom skal/skal ikke. Resultatet var at skal siden fikk overtaket, og rett over 12 bare det ut i været. Først en spasertur opp i gaten for å avlevere minstemor til ei venninne for å knuse pepperkake hus, så sone 3 date en periode fremover.

Turen gikk på asfalt og med lite opp og nedoverbakker. 7,5 kilometeren ene vei og 7,5 kilometer den andre veien. Pulsklokken godt plassert på armen og 170 var det magiske tallet! Alt under var bra. De første 7,5 K var de vanskeligste. Pulsen krøp litt for lett over den magiske grensen og farten krøp like fort opp over 6:20 ( stress). Resultatet ble uendelig hyppige blikk på klokka med påfølgende farts reduksjon. Årsaken lå noko værgudenes enorme behov for å vise vindstyrke. Det blåste nemlig m y e!





De første 8 kilometer.

På returen derimot var det noe helt annet. Løpegleden ble større, naturen rundt meg kunne nytes atskillig mer og pulsen hold seg stort sett der den skulle. Armene med klokken på fikk befinneseg i normal løpeposisjon og vinden løp samme vei som meg :-). Kliometertidene ble også bedre! På hjemreisen var det oppoverbakken siste kilometeren som dro pulsen noe opp og dermed farten noe ned.



Medvinds løping.

Alt i alt var jeg godt fornøyd da jeg våt som ei kråke flakset inn døren hjemme. Klokka viste at mesteparten av turen hadde vært i sone 3, noe i sone 4 og sone5 hadde jeg spartpå til en senere annledning. Det som også var godt å oppleve var opplevelsen i beina. Hadde fremdeles godt med gnist igjen i dem, kunne fint girt opp de siste kilometerne og fått den berømte negative splitten. Så dette må nok gjentas og kilometeren bli flere. Det eneste jeg kan være foruten var værgudenes oppførsel. Mindre vind og mindre regn, ja takk!

4 kommentarer:

  1. Veldig godt jobba!!! Spør du meg så er disse øktene her veldig viktige! Å greie å løpe sakte nok er en kunst og det må øves på. Jeg hadde en lei tendes til å starte i fart på 5:30min/km og måtte virkelig jobbe hardt med meg selv for å presse ned farten. Det går, det er tøft, men det er verd det.... og det går an å ta det gradvis, starte et sted og heller jobbe seg enda lengre nedover hvis nødvendig! Og hvis du fortsatt sliter med å bruke sonene så er laktattest løsningen! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er som du sier en kunst, det også kjekt når man opplever at man klarer det. Så vinterens mål får være å prøve å kombinere sone3 på lange turer og noe mer intervaller på " hverdagstreningen".

      Slett
  2. Jeg syns for det første(!) at du var veldig flink som lot skal-siden vinne! Jeg lar dessverre ofte den skal ikke-siden vinne, og løper heller inne i sånt et vær.. :p
    Og for det andre, så skal du ha cred for at du gjorde et iherdig forsøk på å PRØVE det du kunne, for å holde deg i den bestemte sonen. Det med vind og motbakker, kan du liksom ikke helt gjøre noe med (utenom å velge en annen rute, men det er kanskje ikke såå lett å gjøre noe med alltid).
    Og bare sånn for det TREDJE, så skal du ha all ære for å ha løpt så langt! (Jeg syns ihvertfall det er langt med nesten 16km). Veldig bra jobba (eller, løpt)! :)

    Godt nytt år, Kristine! Håper vi ser mer til hverandre neste år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal siden vinner ikke hver dag, men heldigvis ofte:-)
      Opplevelsen av sone3 løping var fabelaktig, og når det gjelder lengden kan vel det sies at jeg faktisk liker disse lange turene. Ser mer frem til dem enn intervaller. Men den holdningen holder jeg på å jobbe vekk:-)
      Å ja vil får prøve å ses i dette året. Har du noen spennende planer for lokale løp i vinter/vår?

      Slett