fredag 8. mars 2013

Dagene flyr.

Så var enn alt kommet til mars, vårmåneden! Her på Vestlandet er vi ikke bortskjemt med mye snø på vintrene, og i år var ikke noe unntak. Når man liker å løpe er det genialt. Jeg brukte broder en liten periode i desember januar, men så var det over på mer eller mindre tørre veier. Noe isete på grusveien, men ikke noe til å klage over. En annen ting Vestlandet heller ikke er kjent for er ekstrem kulde. I vinter har det likevel vært lengre perioder der vi har hatt minusgrader, men det blir som regel ikke tosifret i lange perioder. Ennå en fordel når man løper!
Så denne vinteren har bestått av mye løping og litt kreativitet for å klare å holde varmen de kaldeste turene. Tykt ullundertøy og ski dress har stort sett vært nok, at man er litt kald på skinka får man tåle. Å nå er vi endelig ute av vinteren og satt føttene over på vårsiden. Ikke feil i det heletatt. Det at man kan stå ute å kjenne at solen faktisk varmer er utrolig deilig. Jeg kan jo ikke direkte klage på vinteren, men våren er deilig tid.
  Et glimt fra våren på Jæren, tatt på vei til jobb
Løpingen nå i vinter har båret preg av grunnforms trening. Rolige turer med økende antall kilometer, jeg ligger på ca 40K i uka nå. Det som er ekstra kjekt er at både knær og føtter ser ut til å ha det bra. Gradvis progresjon og at jeg har klart å fokusere mer på å løpe langt enn på å løpe fort har nok vært lurt. Ligger på ca 4 økter i uken og det er jeg også tilfreds med foreløpig. Så selv om jeg noen dager oppriktig gruer meg til høstens Maraton skal jeg nok komme i mål! Heldigvis eller dessverre(?) har jeg fått med meg en til nybegynner på å løpe i Oslo:-) Så det å feige ut er ikke noe mulighet.
Jeg er litt kontrollfrik, å det å melde seg på et løp å ikke ha prøveløpt lengden på forhånd er litt skummelt. Det er nok det som er hovedgrunnen for at jeg ikke står på deltakerlisten, ennå.
Ha en riktig god helg og nyt våren, uansett form!



4 kommentarer:

  1. Det er skummelt å løpe maraton for første gang, men det er veldig morsomt også! Jeg har løpt ett maraton, og hadde ikke løpt hele distansen på forhånd. Min lengste tur før jeg startet, var på 32 kilometer.Og det gikk helt fint. Selv om jeg var sliten, var min maratondebut en utelukkende positiv opplevelse. Da jeg trente på forhånd, gjorde det heller sånn at jeg løp noen ekstra kilometer dagen før de lengste turene (tips fra Anders Szalkai). Jeg fikk forøvrig mange velmenende råd på veien. Mange mente at det var galskap å ikke ha løpt full distanse. De andre mente at det kom til å gå helt greit meg noen 30+ kilometer turer i beina. Jeg kommer ikke til å løpe 42 kilometer før 21. september i år. Men jeg kommer til å løpe mange +30 kilometer turer. Og det tror jeg er nok. Selv om det finnes mange som sier at det ikke er nok :-)

    Hvis du løper 40 km i uka nå,er du virkelig godt i gang med forberedelsene.

    Medl deg på! Meld deg på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Planen her er også å få meg endel turer på 30-35K, tror det kan være lurt. Tips fra deg og Szalkai var lurt. På den måten får man snik løpt endel ekstra og de lange turene blir nok ikke så lange da.
      Påmelding blir det helt sikkert, må bare manne meg opp litt til;)
      Håper du også er kommet i godt i gang med forberedelsene dine.

      Slett
  2. Åh, skal du delta i Oslo på helmaraton?? Så gøy! :D Kanskje jeg og må ta dét steget da, hihi... Selv om jeg egentlig har mest lyst til å delta i Birken ;p

    Og ja, våren er bare helt deilig!! Når du kjenner sola varmer såvidt, og fuglekvitteret.. Da er det vår :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er mer enn hjertelig velkommen til å løpe i Oslo;) Om det er Birkenes som frister mest kan du jo ta den først å så ta Oslo!!!

      Slett