onsdag 27. februar 2013

Intervall trening.

Ordet intervall trening har for meg alltid stått som noe uendelig tungt og totalt uoverkommelig. Har jo likevel fått med meg såpass av treningslære at jeg har skjønt at det egentlig er en stor nøkkel i forbindelse med det å løpe. I høst hadde jeg et par spee forsøk på å klare å overvinne denne formen for trening. De var ikke så alt for vellykket. Var enten helt bånn kjørt eller så hadde jeg skiftet taktikk underveis og løp heller en litt rask tur.
Men som med alt annet, utfordringer er til for å overvinnes. Min strategi var å alliere meg med andre. Meldte meg inn i en klubb som regelmessig har felles intervall treninger. Så fra nyttår er tirsdager blitt fast intervall dag. Da er vi alt fra 5 til 25 som treffes og trener sammen. Det er også med en trener som holder de raskeste litt i ørene og motiverer og veileder oss som ikke er like raske. Det er felles oppvarming og felles starter på intervallene. Det området vi løper i har ikke mindre enn tre runder ut fra samme startpunk. På denne måten kan man finne den eller de rundene som passer best for alle. Vi starter på likt og kommer til pause på likt. Å tro det eller ei, det er super motiverende å klare å holde like gjevn fart med de superraske. At de løper mye lengre betyr ikke så mye.

Her går det rundt og rundt.

Å ta bilder under denne treningen er ikke noe jeg gjør kan du si. Den store løpsgleden kommer ikke underveis i treningen, men den kommer med renter etter. Det er kjempe gøy å lese loggene å se at jeg har klart å delta på hver trening siden jul, nesten. Var borte en uke da jeg hadde en fotbue som var svært vond og betent.
Neste uke kommer det nye former for intervaller, da skal vi deles i maratongruppe og kort og mellomdistansegruppe. Å jeg skal delta i maraton gruppen. Er litt spent på dette, lurer på om jeg klarer å holde følge med de andre. Men det er jo slik at noen må komme sist, og jeg er ikke redd for å komme sist. Her på jæren sies det ofte at "det kan godt gå godt" så jeg satser på det.

Ha en fortsatt flott treningsuke alle sammen.Det skal jeg ha!

4 kommentarer:

  1. Så gøy for deg at du endelig har funnet glede i å løpe intervalltrening!
    Hvor er det dere løper hen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det tok sin tid, men men når har jeg kanskje knekt koden litt. Vi løper ved Mosvannet .

      Slett
  2. Jeg er litt omvendt. Ihvertfall noen ganger. I perioder foretrekker jeg intervalløktene. Og jeg liker best å løpe dem alene. Uten forstyrrelser liksom. Roligere økter derimot, vil jeg gjerne ha selskap på.

    Hurra for deg som går på fellestrening. Jeg har vært medlem i min lokale friidrettsgruppe i to år uten å gå på trening en eneste gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å jeg setter pris på langturene alene, med musikk på øret og bare la tankene fly. Har løst mange utfordringer på langturene, både i forhold til jobb og i hjemmet;)
      Ja jeg er stolt over å klare å komme meg på fellestreninger. Som relativ fersk løper er dette et overflødighetshorn av ny kunnskap i forhold til trening. Kjempe nyttig! Jeg har likevel hatt mine støttemedlemsskaper, mange år på Sats.

      Slett