tirsdag 11. desember 2012

Dagen før dagen.....


... nei det er dessverre ikke julaften jeg snakker om. I morgen er det de stor eksamensdagen. Det er hele 12 år siden sist jeg gjorde noe slik. Og mye har forandret seg. Denne gangen er det hjemme eksamen, med alle tilgjenngelige hjelpemidler og den skal sendes på mail til høyskolen. Svært ulikt fra tidligere. Hvor er det blitt av all puggingen?? Var faktisk ganske god på det i sin tid. Ja ja det kan være jeg skal være like glad for at jeg ikke skal pugge.



Å mens jeg sitter her hjemme på kjøkkenet å knoter over skolebøkene er det en fantastisk dag utenfor. Sol, klart vær og godt å kaldt. Har vel mest lyst å komme meg ut en liten tur kjenner jeg. Men det får ikke blir ennå. Har fremdeles endel sider som skal forberedes til imorgen(det er jo det som er kult med hjemmeeksamen). Det jeg likevel mangler nå er et lite tom ned motivasjon, du vet det er litt lite når det å vaske og brette klær er gøy. Fordi det er det nemlig ikke i utgangspunktet!
Det er likevel slik med lesing som med løping, motvasjonen er nøkkelen.
 
Så derfor er planen at når jeg er ferdig med de faglige forberedelsene skal jeg ta meg en god løpetur. Har såvidt begynt å snuse på det å løpe intervaller. Har vage og heller dårlige minner fra ungdommen på det området. Jobber med å prøve å skape gode minner i forhold til akkura den formen for trening. Klarer jeg det? KLART jeg gjør. Men likevel er det en liten fugel som sitter på skulderen som sier at: "puhhh det trenger du vel ikke, bare løp lenge i terskelsona. Det har jo virket sålangt" Han synger ganske høyt for tiden denne fugelen.... Men klart jeg skal klare det......


Et lite glimt fra en tur for 2 uker siden.
 

3 kommentarer:

  1. Lykke til! Hva er det du har eksamen i? Poenget med intervall er å ikke åpne for hardt OG generelt ikke kjøre økta for hardt! Progresjon gjennom økta er tingen; det vil si at du skal ha stigende puls på hvert drag samt stigende pulskurve utover i økta. Løp første og andre draget med kontroll og øk evt bitte-litt på de neste om du kjenner at du klarer det. Du skal ha nok krefter til å gjennomføre alle dragene så du må disiplinere deg i starten slik at du greier å fordele kreftene på alle dragene. Yes, you can do it :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk. Skal ha eksamen prosjektledelse....
      Takker for god gjennomgang av intervalløkt. Skal nok klare det. Det jeg ser for meg som utfordringen er nok å klare å ikke ta heltav til å begynne med, men spare seg litt. Men det er som de sier, øvelse gjør mester:-) Håper DE har rett.

      Slett
  2. Silja har helt rett, det viktigste er å ta de litt "med ro" i begynnelsen og ikke gå for hardt ut. Jeg er kanskje litt for flink til akkurat dét jeg. Men, jeg føler at jeg stadig blir bedre til å pushe meg selv opp i fart.
    Du klarer dette du, Kristine! Du må bare ikke la det negative overgå det som snart skal bli noe positivt! Etterhvert som du får løpt intervaller noen ganger (kanskje ikke for ofte, særlig i startfasen?), så vil du se gleden i det å klare intervall-løping mer og mer :) Og du vil forhåpentligvis glede deg litt til det også

    SvarSlett