fredag 30. november 2012

Det snør, det snør......

Her på vestlandet er vi vant til det meste. Nå i det siste har været, slik jeg ser det, hatt et stort anfall av schizofreni. Den ene fredagen vader man seg rundt den faste løperunden, mens neste fredag samme tid samme sted løper man rundt å ser ut som en snømann. Blir lettere forvirret av dette. Men været stopper ikke meg! Gikk kanskje litt seinere en vanlig da noen av partiene var ganske glatte. Er liksom ikke helt vant til det;)

 



Har den siste tid spekulert mye på dilemmaet pulsklokke, nye eller bruke den gamle........ Kjøpte min kjære polar RS 300x når jeg stort sett trente på treningssenter. Av ekstra utstyr kjøpe jeg ingenting da jeg ikke så helt nytten i det. Brukte den vel helst mest som en loggbok. Benyttet meg hverken av den ene eller andre funksjonen foruten puls og tid. Nå som treningsstudio er byttet ut med løping oppdager jeg at det å kunne følge med på fart, lengde, puls og soner har fått litt mer verdi. Stort sett er jeg en fast bruker av Endomondo. Har jo alltid med meg telefonen da det er dere all musikken ligger. Og jeg kan i k k e løpe uten musikk! Men det er litt utfordrende å klare å føge med på farten på telefonen som enten ligger i ei lomme eller henger på armen.
Så derfor det store dillemet; ny klokke ja eller nei? Et annet alternativ er jo å kjøpe ekstrautstyr til den klokken jeg alt har......men det koster jo også penger.
Konklusjonen til nå er at jeg skal bruke den jeg har, og ikke minst lære meg å bruke den fult ut. Når jeg er helt fortrolig med den og opplever at jeg bruker den fast kan jeg heller ta opp diskusjonen med meg selv om ekstrautstyr eller ny.

I denne anledning fortok jeg en makspuls test her i uken. Var riktig så glad over det. Når jeg tidligere har brukt klokka har jeg alltid ligget på mellom 90-100% av maxpuls. (Etter "gammelmodellen). Så etter å ha justert den hadde jeg storeforventninger. Resultat på 13 km var 55 minutter i sone 5 og 15 minutter i sone 4. Trodde jeg hadde skjønt dette her, men virker nok ikke slik. Tror jeg får prøve å ta den testen en gang til. Om det er noen som har tips på enten klokke, tester, tolking av soner ogsåvidere vær så snill å hjelp meg- er litt forvirret (tror jeg, eller er det all snøen som har forvirret meg??)
 
Ja ja. Denne helgen er det skole, og det som skal inn i hodet nå er prosjekter, ledelse, risiko og ennå litt til! Riktig god helg.

5 kommentarer:

  1. Kjenner problematikken; jeg løp ALLTID i sone 4 og 5 jfr. klokka.... og trodde derfor at jeg måtte være i helt RÆVA form (undskyld språkbruken- jeg er tross alt litt bedre enn Northug da som sa at han frøs på K....* på TV) ;-)

    Okay, ikke mer Northug-k...* prat her nå men tilbake til puls: jeg anebefaler deg å først beregne sonene dine slik jeg skrev om i innlegget "Hvor rolig er rolig". Da må du sørge for å kjøre en god makspulstest i forkant; vet du hvordan du skal gjøre det og føler du at du fikser å kjøre en slik test alene? Hvis ja: kjør på! Hvis nei: søk opp info. om hvordan du best kan kjøre en slik test før du setter i gang.

    Er det fortsatt slik at du løper alle øktene i sone 4 og 5 når du har brukt olympiatoppens soneinndelinger så send meg en kommentar så skal vi nok få ryddet opp i det også ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ble litt rot i teknikken her ser jeg. Jaja det får stå sin prøve.

      Ville bare fortelle at nå snakker jeg og klokka samme språk. Løp i dag en mil i sone 4 og jeg var godt sliten, og godt fornøyd. Løp på snø! Det er uvant, men får nok bare venne seg til :-)

      Slett
  2. Tusen tusen takk for gode tips. Innlegget ditt er finlest, pulsklokka var helt feil stilt inn i forhold til sonene. Makspulstesten håper jeg jeg klarte å gjennomføre korrekt. Hadde 2 km oppvarming i svært sakte tempo, så løp jeg i ca 2:30 oppover en tåling bratt bakke. Gikk litt, for så å jogge litt så to til drag på samme måte. Disse dragene var på mer flat mark. Den maksimale pulsen på dette greiene var 197, så det er det jeg har brukt som utgangspunkt inn i klokka.
    Høres dette sånn nogen lune riktig ut?????
    Ps: Ler litt av Northug, har litt sansen for det;)

    SvarSlett
  3. Om det høres riktig ut: vel, det viktigste er at du ser på pulskurven (om du har tilgang til den på pc?) for å sjekke om makspulsen din er sansynlig riktig. Av og til opplever man nemlig å få noen svært høye pulstopper underveis i en økt som ikke er riktige. Hvis man sjekker pulskurven etterpå kan man oppdage disse falske toppene. Løper du feks på en mølle i jevnt tempo så skal pulsen være jevn og stige jevnt utover i økta. Har du feks en pulstopp midt i økte hvor pulsen plutselig har hoppet opp 10-20 slag for så å synke igjen så er dette helt klart en falsk topp (for så heit var ikke instruktøren som tilfeldigvis gikk forbi akkurat da altså ;-)). Ingen tekniske hjelpemidler er perfekte så man må kvalitetsikre så godt man kan.

    Hvis du ser av kurven at 197 var den pulsen du hadde da du avsluttet testen så kan du regne det som din makspuls. Du kikka kanskje på klokka da du avsluttet testen? I såfall er jo det en god kontroll på at du har fått riktig måling. Det kan også tenkes at du har et par-tre fler slag å gå på.... det er nemlig ikke like lett å presse seg maks når man løper en slik test alene ;-) Jeg har feks. plussa på 3 slag på min måling.

    SvarSlett
    Svar
    1. Satser på at makspulsen er riktig, tenkte å teste den igjen om en måneds tid. Masse kjekke tips du kommer med. Både i svar og på bloggen din:-) Du har snappet opp riktig så mye kunnskap!

      Slett